Mi az az elállási jog, és mit kell tudni róla?

Sokan nincsenek tisztában az elállási joggal kapcsolatos tudnivalókkal annak ellenére, hogy az e-kereskedelem rohamos növekedésével bárkit érinthet ez a kérdés.

Az uniós szabályok értelmében az interneten rendelt, illetve egyéb más módon nem üzletben (pl. telefonon, postán) vásárolt termékek és szolgáltatások esetében, a fogyasztó bármilyen okból (akár mert egyszerűen meggondolta magát), indoklás nélkül elállhat a vásárlástól 14 napon belül.

Azonban ez a lehetőség nem mindenkire vonatkozik. Éppen ezért érdemes különböző részenként megvizsgálni a témát.

 

Mit jelent a 14 napos elállási jog egy fogyasztó, és egy cég számára internetes vásárlás esetén? 

A manapság egyre népszerűbb online vásárlásnál mindenféle fizikai kapcsolat nélkül vásárolunk termékeket, pusztán a látott videók, képek, vagy más vásárlói vélemények hatására. Így könnyen előfordulhat, hogy végül nem azt kapjuk, amit igazán szerettünk volna. Azért, hogy a vevőt ebből fakadóan ne érje semmilyen hátrány, lehetősége van elállni a vásárlástól az alábbiak szerint:

1. FOGYASZTÓ esetén a termék kézhezvételét követő 14 napon belül joga van elállni a vásárlástól.

Fogyasztónak számít az a természetese személy, aki az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében jár el.

Fontos azonban azt tudni, hogy a vásárlástól való elállási jog nem a termék ingyenes használatát jelenti 14 napig, hanem a termék szemrevételezhetőségét, ahogy az egy bolti vásárlás esetén is történne. Ha nem csak kipróbáltuk, hanem ezen felül is használtuk, akkor az esetleg ebből fakadó értékvesztésért felelősséggel tartozunk a cég felé. A visszaküldési költség a fogyasztót terheli.

Az elállási szándékot a fogyasztónak kötelessége megtennie egyértelműen és időben (14 napon belül). Vita esetén neki is kell bizonyítania, hogy ez megtörtént. Éppen ezért a szóbeli nyilatkozat helyett tanácsos írásos nyilatkozatot (e-mail-ben, postai levélküldeményben) tenni, mert azzal bizonyítani lehet, hogy a meghatározott időn belül és módon járt el.

Az írásos elállási nyilatkozatot ide kattintva  lehet letölteni.

2. CÉG (bt, kft, rt. stb.) nem minősül fogyasztónak, így vásárlása esetén nincs is elállási joga.

 

Bolti vásárlás esetén milyen lehetőség van egy termék visszavételére?

1. Ha a FOGYASZTÓ egy üzletben vásárol, akkor nem illeti meg az árucsere vagy a termék árának a visszatérítési joga, csak abban az esetben, ha az áru hibás.

Manapság azonban elterjedt, hogy sok vállalkozás önként lehetőséget biztosít a vevői számára, hogy bizonyos időn belül visszavigyék vagy kicseréltessék a megvásárolt árut, ha a vásárló be tudja mutatni a termékhez a vásárlási bizonylatot. De ez a megoldás nem kötelező, csak a vállalkozás által önként vállalható.

2. Ha egy VÁLLALKOZÁS vásárol egy üzletben, akkor szintén nem illeti meg az árucsere vagy az ár visszatérítésének a joga, csak abban az esetben, ha az áru hibás.